Thursday 1 January 2015

Azam 2015 : Kahwin?

Assalammualaikum

Bismillahirahmannirahim

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.


10 Rabiulawal 1356 H


Selamat Tahun Baru 2015 Masihi semua. 

Apa khabar pagi ni? 
rasanya ramai blogger akan update entri untuk mengimbas kembali kenangan 2014 dan menyatakan azam baru dan impian yang hendak dicapai 2015 ini. dan salah satu azam bagi mereka yang bujang seperti zyla ialah... KAHWIN!

Kahwin ni salah satu ibadah satu kebahagiaan dan sesuatu yang diredhai Allah. bagi mereka yang berkahwin Allah akan mudahkan segalanya dan kahwin ini cara mencegah kemungkaran dan maksiat.

bercakap tentang azam kahwin bukan zyla dah gatai sangat nak kahwin. bagi pembaca relaks dan santai sahaja dalam entri ini. sebab zyla bakal melangkah ke alam dewasa hari demi hari , benda macam ni nak kene fikir dan persiapkan jugak. nanti korang tanya jugak kan, zyla hang bila nak kahwin? dating pun tarak aku tengok? hang tak da minat kat sesiapa ka? amboi2. tanya nak pulak , dah zyla cakap pasal kahwin cakap gatai pulak.. ni macam mana ni??

please be open minded and just relaks ok! 


Apa yang kita perlu buat sebelum nak kahwin?

cari pasangan? nak yang soleh dan solehah! nak yang dah kerja gaji RM2K, KWSP mesti dah capai 10 K. degree holder . eyh.. banyak bebenor requirementnya.. hang dah ada apa sedia untuk bakal suami/isteri? rumah kereta dah pandai masak? tak malas bangun pagi, sidai baju pagi2 bukan tengah hari,tak de nak berkepit dengan smartphone sangat, dah ready nak terima tabiat pelik dan tak seberapa senonoh pasangan anda??


haaa.. yang nilah nak kene fikir dan huraikan panjang lebar. 

kalau betul nak kahwin , nak yang soleh solehah nak yang pandai nak yang kaya..amboi.. tak yahlah kejar kaya sangat sederhana cukuplah. mudahan rezeki hari2 ada untuk makan bagi kat makayah bayar hutang PTPN MARA oklah tu. 

kita kene PERBAIKI diri banyak- banyak -banyak -banyak. KENE betul - betul ready. takmo hangat2 tahi kucing. takmo sebab ada pasangan aje nak ready yang tak ada pasangan pun kene ready.

sebelum nak jadi soleh dan solehah untuk pasangan jadi dulu yang soleh dan solehah untuk makayah dan Allah SWT. sebab syarat pertama nak pilih pasangan AGAMA kan? kalau dia baik dengan Allah, family dia alhamdulillah baiklah dia. 

kita pun nak kene usaha ikhlaskan betul-betul hati ini nak baik dengan Allah, nak patuh semua perintah, jauhi segala larangan. cuba!cuba!cuba! cuba! selagi tak Kiamat selagi tu Allah akan buka pintu taubat untuk dia. 

lepas tu dengan family pulak, dah kerja ni belanjalah mak ayah setiap bulan2, skit2 pun tak pe. nanti Allah pulangakn dengan rezeki yang baik. dan usahalah terus jadi soleh dan solehah. bila nanti mak ayah dah pulang menghadap Ilahi kita akan tetap menjadi harta mereka. doakan mereka. moga Allah terima doa kita untuk kebahagiaan mak ayah di alam sana nanti. amin. atau kalau kita pergi dulu , taklah kita letih dok kerana banyak sangat soal dalam kubur nanti.

*********

rasa dah elok perbaiki diri, kita move on dengan ilmu pulak. nak sayang insan lain yang berbeza asal usul memang tak kenal pun sebelum ni bukan benda mudah. nak kene ada ILMU banyak-banyak jugak. kene sabar. kalau nak sabar. rajin2 berzikir. ingat Allah. In Sha Allah nanti apa2 dugaan kita taklah cepat melatah. haaaa. ni pesan untuk diri zyla sendiri.

jangan dok baca sangat status mengarut kat FB tu , beli buku ilmiah macam keluaran PTS PUBLICATION yang memang tengah awesome sangat sekarang, buku2 FIXI ke yang memang sentuh terus real life kita atau majalah GEN Q yang sangat best best best best sangat ..

baca terjemahan Al Quran, buka Youtube dengar Ustaz/ Ustazah ceramah , semestinya ceramah Ustaz Azhar Idrus dan Ustza Kasim Elias. supaya bila dapat ilmu kita senang nak muhasabah diri.tengok apa kebrukan nak kene baiki ni. apa kelemahan nak kene topup ni. apa lagi yang tak ada nak lengkapkan ni.


******

uruskan masa, diri sendiri dan aktiviti sebagai penuhi masa. Kalau kita anggap hidup ni sebagai satu amanah , kita tak akan ada masa untuk main-main. sebab nya setiap masa kita tahu amanah ni nak kene selesaikan sebaik mungkin.

kalau 2014 masa free asyik tengok korea aje, sekarang kurangkan. baca buku ke, menjahit ke, pergi aktiviti outdoor ke, tolong mak masak ke.. banyak sebenarnya yang kita boleh buat. dah tambah usia ni janganlah dok buang masa ok. 

^^.

******

simpanan. mana yang dah kerja tu.jangan gesa2 sangat nak buat personal loan. kalau ada keperluan, sebab nak bantu keluarga ke, alhamdulillah moga Allah murahkan rezeki boleh bayar hutang cepat2. bayarlah sikit PTPTN DAN MARA tu, simpan skit2 dalam ASB ke, Tabung Haji ke, kan? 


simpanan bukan duit aje, benda lain pun. macam jagalah aset2 yang kta ada sekarang ni. contohnya motorsikal ke, kereta ke baik2. taklah banyak sangat duit mengalir ke sana sebab rosaklah excidentlah apalah entah sebab kecuaian kita. 

smartphones tu kalau masih elok tak yahlah nak tukar setiap kali ada yang lain keluar. android ni, boleh update, tapi kalau dah keinginan sangat tukarlah. 

berbelanja tu kene berhemah hati2. jangan banyak sangat hutang. 

tau tak dalam dunia ni negara MALAYSIA ni ranking paling atas hutang isi rumah. yelah,nak beli apa semua hutang bayar bulan-bulan. 

jadi nasihat zyla nak beli sesuatu tu simpan-simpanlah duit..

bila semua ni dah ready.. masa nak kahwin nanti taklah pasangan pun pening sebab kita banyak hutang. tak leh nak belanja banyak sangat. 

tak jugak kita akan bebankan orang lain sebab hutang kita. 

*****

tahun ni GST akan mengejutkan kita . 
6% tu walaupun nampak skit tapi akan jadi banyak bila kita beli banyak.
dengar betul2 apa berita bagitau tentang GST, bila terlaksananya GST , ekonomi negara dan perbelanjaan negara untuk pembagunan akan semakin baik dan stabil. 

apa maknanya tu ? 

bukan nak merungut atau ini bukan hasutan ok! sekadar pandangan. yang tak tau langsung GST, yang tak de belajar GST jangan nak serang zyla terus. pergi kaji dan faham betul2 dulu, kaji balik cukai sebelum ni dan keadaan ekonomi kita.

sebab tekanan ekonomi ni, kita sebagai orang bujang memang kene banyak bersabar dan jangan cepat sangat melatah. kalau GST tu nanti tak kene dengan tempatnya, barulah kita bagitau kerajaan yang kita tak mo GST. tapi kalau baik terima dan teruskan kehidupan.

eyh... jangan tanya pulak zyla ni parti mana . zyla tak sokong mana2 pun.

*******

berbalik kepada tajuk entri... rasanya macam mana azam nak kahwin 2015? boleh dak  sediakan persiapan dalam diri sendiri dulu? kalau boleh dan anda yakin , maka kahwinlah semoga Allah restu dan dapat rezeki serta pahala yang melimpah ruah. semoga bahagia semoga hati rasa tenang iman bertambah dan semoga diakhirat lak kita menjadi hamba Allah yang terpilih ke syurganya! . 



No comments:

Post a Comment