Thursday 2 October 2014

Nikmat Sihat dan Masa Lapang

assalammualaikum.
Bismillahirahmanirahim







Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.


Hai Malaysia!

Pagi ini nothing much to do sebab stock bedak sejuk pun dah makin kurang nak kene re-stock. Lepas tu tak ade mood nih sebab my phone was not really functionable. yalah dah tenat dan nazak. huhu.

But here i would like to share something with all of you. perhaps for non-muslim also if you read this, it may be a good reminder for you and i hope all of us will make our life better then yesterday.

Rasulullah SAW bersabda:

"Ada dua kenikmatan, banyak manusia menjadi rugi gara-gara dua kenikmatan., dua kenikmatan itu ialah nikmat kesihatan dan masa lapang". - Hadis Sahih dari Imam Bukhari.

Yes, please do admit yang sekarang ni sejak kewujudan media sosial yang menjadi trend, dengan kemampuan kita semua untuk memiliki gadget seperti smartphones yang kita kerap tukar sebab nak yang latest, melayari internet biarpun mahal setiap bulan tapi anggap dah berbaloi. which is, bila malam tadi subsidi minyak turun kita dah pening dah! dah mula kutuk dan kerajaan. sorry, zyla tak membela mana-mana pihak ok! i just want to make it clear. kita marah dan benggang bila subsidi minyak turun, ini semua terjadi sebab kerajaan anggap taraf hidup kita dah naik. seriusly?

ye ke?? cer check kewangan masing-masing sekarang. hurm.

apa kata kita ubah cara hidup kita yang leka sangat terutamanya banyak sangat mengisi masa lapang dengan melayari internet. kurangkan kos duit dan masa disitu. bagi yang masih muda belia, wake up and look around you! here guys still much thing yang kita boleh buat sebenarnya. apatah lagi yang ada kemudahan kenderaan dan berdekatan dengan tempat riadah, perpustakaan. tak nak jadi negara berilmu seperti JEPUN? respect kan diorang? sebab diorang menggunakan masa lapang dengan sebaik-baiknya . they dont really care about hiburan tapi setiap masa menambah ilmu. sebab tu negara Jepun sangat menghormati dan menghargai ilmu. dan bagi yang selalu tengok drama korea. mesti heroin tu still study dan  buat kerja part time kan? atau riadah? 

jangan sampai one fine day kita rasa dada ni masih terlalu kosong. tak terisi dengan ilmu yang secukupnya. sekarang ni semakin banyak written warrior. urm. yap ustaz /ustazah Fb, pemerhati dan pengulas akademik dan ekonomi. urm.. alangkah eloknya apabila masa terlapang kita isi dengan membaca buku dan berbuat riadah. kan dapat 2 nikmat. ilmu dan kesihatan yang baik. for sure kita akan menjadi sentiasa muda dan banyak yang kita dapat sumbangkan kepada masyarakat sekeliling. 

kesihatan. bila dah sihat kita lalai malas. bila sakit? oh solat pun tak larat! 
masa muda adalah masa yang terbaik sebab kesihatan memang tip top! darah tinggi kecing manis dan sakit jantung pun tak ada. kita nak buat ibadah, nak bina kerjaya dan cari ilmu, nak berkeluarga , rasanya kita akan menikmati rahmat yang besar dari Allah.

ok.. dush~dush~~ dush`~~ tampar diri sendiri.

jadikan kehidupan ini lebih berkualiti pada realiti bukan alam maya oky!


senyum sikit.

mengapa muka ketat?
apakah kau minyak peluk!

tolong tepi sikit!,,`~

No comments:

Post a Comment