Thursday 21 August 2014

Perubahan

Assalammualaikum.


Kita akan selalu terkenang benda yang mula-mula kita buat, pergi dan tengok. contohnya rumah, sekolah, cikgu dan sahabat.

sahabatlah yang kita akan kenang sampai bila-bila. kdang-kadang kita akan rasa betapa cepatnya masa berlalu. tak sangka kan? sekarang ni nasib baik ada Facebook, memang connecting people. walaupun bertemu dengan mereka di alam maya, sekurang-kurangnya kita tak rasa terpisah. masih rasa dekat walaupun hakikatnya berjauhan bertahun tak jumpa. tak pe , Skype kan ada?

orang kata perhubungan ni pun ada pasang surutnya. ada kalanya rapat dan renggang jugak. biar yang dekat ataupun yang jauh. kalau hari2 mesra pelik jugak kan? elok jugak kalau ada kalanya selisih faham sikit supaya kita lebih mengenali dan menghargai sahabat. tp janganlah jual ego mahal sangat, tak salah pun walaupun kita tak salah tapi kita yang minta maaf.

tadi zyla tengok Facebook sahabat yang zyla kenal sejak kecik lagi. percaya atau tidak, dari tadika kami bersama sehingga sekarang. mula-mula kami tadika dan darjah satu dekat Bintulu, lepas tu pindah ke Kuching sama-sama. hanya kenal tapi tak tegur. lepas tu bila tegurnya? masa Darjah 6! bertuah punya kawan. haha. biasalah dia lelaki zyla perempuan.

Dia ni pendiam. zyla ingat lagi masa arwah ibu dia meninggal. orang yang dipeluk ialah zyla bila cikgu bagitau ibunya meninggal. sejak tu dia yang semakin diam menjadi seorang yang diam. susah nak senyum tapi dia rapat dengan zyla.

lepas tu sejak sekolah menengah kiteorang berlainan sekolah. yang tak syoknya sekolah zyla sesi petang dan dia pulak sesi pagi. hurm, memang tak syok.

masa tu dah rindu jugak nak duduk borak dengan dia walaupun zyla aje yang banyak cakap, dia? dengar aje lebih.

lepas tu zyla pindah Sarikei. sampai sekarang dan ke Kuching balik. habiskan masa lebih kurang 8 tahun gitu. lama kan? memang sangat lama.

sepanjang tempoh tu pulak zyla dah jarang tahu pasal dia.

mula-mula ada Facebook dulu dan dia Add zyla, berleter panjang pulak sebab dia kata, susahnya nak cari zyla! akhirnya jumpa. lega terus..

sekarang zyla pulak dah lega dengan dia ni sebab dah reti nak berselfie! senyum bukan main. kalau dulu, mahal sungguh nak suruh dia senyum.

Alhamdulillah.

dan yang lebih terharunya zyla , walau jauh mana pun dia dan seramai mana pun sahabat yang dia ada, bila ada masalah besar, dia akan usaha sungguh-sungguh cari zyla! zyla pun tak sangka dan terharu. dah banyak cakap sekarang ye! dah reti nak hiburkan zyla pulak. pandai buat lawak.

mestilah zyla Tanya kenapa tetap nak cari zyla dan bagitau semua masalah, kan kawan banyak dan dia jawab.

"yang kenal saya dari kecik awak! cakap dengan awak senang!"


ouch! terharu.

No comments:

Post a Comment