Monday 15 September 2014

Tanya Pada Yang Pakar!

Assalammualaikum
Bismillahirahmanirahim.


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang.

Lain entri yang nak dibuat lain pulak yang zyla nak kongsikan. okeh! entri kali ini khas untuk mereka yang berminat menulis cerpen dan novel. mereka yang bercita-cita dan berkebolehan untuk menulis.jangan sia-siakan bakat anda! seperti zyla jugak, luaran memang bagi sesetengah orang mereka anggap zyla memang boleh menulis, tapi zyla sudah sedari beberapa kelemahan zyla yang harus zyla perbaiki.

dan semalam kisahnya zyla terjumpa Facebook Novelis Remaja yang berjaya dan terkenal, siapa lagi kalau bukan AinMaisarah , mesti korang selalu tengok nama ini kat kedai buku kan? zyla antara peminat kak Ain Maisarah ni dan dengan jujurnya zyla terus tanya dengan kak Ain sendiri tips untuk kembangkan idea dalam penulisan ini.




kalau nak tahu mak zyla sangat berharap zyla untuk publish buku sendiri satu hari nanti. tapi untuk sebuah naskah yang berharga itu , usaha dan kemahiran perlulah terus ditingkatkan supaya ianya menjadi satu impian mak zyla yang sangat berjaya!

memang zyla banyak idea, zyla ada menerima response dari beberapa pembaca tentang cerpen yang zyla tulis. tapi masalahnya sekarang ialah, zyla mengalami konflik untuk mengembangkan idea. haaaa~~ zyla keliru, adakah menulis berdasarkan tajuk, bagaimana untuk membuatkan penulisan itu tidak terlalu panjang dan membosankan? macam mana nak jadikan jalan cerita itu tetap menarik dan membuatkan pembaca terpikat?? 

so Kak Ain Maisarah dah selesaikan masalah dan kekeliruan zyla selama seumur hidup ini! alhamdulillah, bukan zyla tak pernah buat rangka cerita tapi... mungkin selalu terjadi peristiwa yang menguji zyla yang membuatkan idea zyla lari terus!!! alamak! bila idea dah lari, apapun tak boleh nak buat. hurmmmm..

zyla tak jeles orang dapat hasilkan manuskrip tentang cinta! zyla nak bercerita tentang remaja , sesuatu yang boleh memotivasikan zyla dan para remaja yang lain, supaya remaja lebih menghargai kehidupan mereka. 

dan mudahan dengan tips dari pakar ni zyla akan terus usaha untuk membaiki draft penulisan zyla.

masalah zyla dah selesai. ^_^. korang macam mana? kalau ada minat dan tak tahu macam man nak asah bakat pada minat tu, carilah pakar dalam bidang tersebut dan tanyalah mereka!









1 comment:

  1. saya dlu masa zaman sekolah minat la penulisan juga..sbb dilatih siapkan karangan. sekarang minat cuma kpd puisi semata2.. cerpen pernah cuba tp slalu bhenti separuh jalan.. hehe..gara2 otak block la .. btw ,insyaaAllah kalau ada usaha dan minat akan terhasil la buku tu.. buat perlahan2..biar lambat asalkan berkualiti hasilnya. :)

    ReplyDelete